Kataliszt bakancslistája

2016. június 26., vasárnap

Beköszöntő

Új blogomban lassan húsz éves gyűjtőmunka ölt végre testet. Nem egyszerre, hanem fokozatosan, lépésről lépésre próbálom meg közkinccsé tenni azokat a helyeket, létező, vagy már régen megsemmisült épületeket, sírokat és más helyszíneket: röviden mondva emlékhelyeket, amelyek valamilyen módon zenéhez: zeneszerzőkhöz, hangszeres és énekes előadóművészekhez, zenetörténészekhez, illetve a zene bármely más területén híressé vált személyekhez kapcsolódnak.

Úgy találtam, hogy az írók, költők, irodalmárok emlékhelyei remekül felderítettek: emléktáblával gyakrabban megjelöltek, többedik kiadásban megjelent kitűnő könyv is összefoglalja őket. A muzsikusokkal kapcsolatosan ez nincs mindig így, bár természetesen van sok jeles kivétel, de különösen a gyűjtőmunka és a közreadás terén van mit tenni. 

Amióta ezzel a témával foglalkozom, egy jelentős eredményről már beszámolhatok: ez a Budavári Palota homlokzatán 2010. március 8-án Kocsis Zoltán által felavatott Haydn-dombormű, mely a nagy zeneszerző látogatásáról és koncertjéről emlékezik meg, az én kezdeményezésem és irodalomkutatásom alapján születhetett meg. Szerencsére a Magyar Haydn Társaságnak eszközei is voltak a megvalósításhoz, mert én csak az ötletet adtam :)




A zenei emlékhelyekkel kapcsolatos eredeti elképzelésem az volt, hogy egyszer majd könyvet szeretnék a témából csinálni. De rá kellett jönnöm, hogy egy blog - a világháló által eleve adott lehetőségek mellett - számos olyan előnnyel bír, amivel a könyv nem: ezek közül az egyik legjobb, hogy a szöveges rész mellé tetszés szerint mellékelhetők zenés videorészletek, és ez egy ilyen témájú blog esetében nem elhanyagolható körülmény.

A nyomtatott könyvek költségeit rendkívüli mértékben megemelik a fényképek, főleg, ha színesek - egy blogban ez is ingyen van :) csak a jogtisztaságra kell figyelni.

Azért városom, Nagykanizsa emlékhelyeit sikerült könyvben megörökítenem, ez is nagy eredmény; sok és nagyon érdekes gyűjtőmunka van mögötte, amelyet azóta is folytatok. 

Maga az anyag természete is remekül lehetővé teszi a fokozatos közreadást, az eligazodásban pedig a blog tárgyszórendszere sokkal egyszerűbben, közvetlenebbül és szemléletesebben fog segíteni, mint egy könyv tárgymutatója. Aztán, ha úgy alakul, a blog írásait összeszerkesztve az anyag, vagy annak egy része később - igény és lehetőség szerint - könyv alakban is napvilágot láthat.

Már első blogomban, a kataliszt-ben próbáltam megpendíteni a témát. Közzétettem több olyan írást, amelyek konkrétan egy-egy emlékhelyről szóltak. Ilyen volt például a Kálmán Imre siófoki szülőházát bemutató poszt. De más témákban is gyakran kitértem a hozzájuk kapcsolódó épületekre, emlékhelyekre. E kis próbálkozások alapján úgy döntöttem, hogy a zenei emlékhelyek anyaga elég homogén ahhoz, hogy egy külön blog készüljön belőlük. Úgy látszik, most jött el az ideje, hogy elkezdjem útjára bocsátani.

Az internetes blog kiegészítő lehetőségeit rögtön példával is illusztrálva a rengeteg emlékhely közül találomra itt van egy filmecske, aminek segítségével elkísérhetjük José Carrerast Luccába, Puccini szülőházába: 




Az új blog munkacíme az lehetne, hogy "Zenei emlékhelyek Magyarországon és a világban" - de próbáltam egy kicsit találóbb, "ütősebb" és persze rövidebb címet keresni számára. A rövidségével ugyan nem vagyok teljesen megelégedve, de egyelőre a "Kataliszt bakancslistája" a legjobb, amit ki tudtam találni. Egyrészt az első kataliszt-blog már valamennyire bevezetett és a név használatával szerettem volna az új blogot ehhez a már jó öt éves régihez kapcsolni, utalni összetartozásukra.
Ennyit a kataliszt-szóról, aminek az eredetét egyébként ITT meséltem el.
A név másik eleméről - még egyszer szólok:
Ugyan tudom, hogy a "bakancslista" általánosabb értelemben azokat a dolgokat jelenti, amiket az ember meg akar tenni, mielőtt még feldobná a bakancsot... Ebben a blogban én egy kissé konkrétabban használom a kifejezést: utazásokat, úticélokat értek alatta, melyekhez szintén nem árt egy jó túracipő. Bár az én bakancslistás blogom olyan helyeket is fog bőségesen tartalmazni, amelyeket már kipipáltam, azaz meglátogattam - és lesznek olyanok is, ahova még csak vágyódom, köztük nyilván sok olyan, ahova soha nem is fogok eljutni De virtuálisan igen! A meglátogatott helyekről személyes tapasztalatból is be tudok számolni, saját fényképekkel illusztrálva; a nem látott helyszíneket pedig olvasmányaim alapján igyekszem bemutatni.

A rokon témákat, kapcsolódásokat igyekszem linkekkel összekapcsolni. Sőt, megpróbálok összedolgozni saját magammal, azaz a régebbi bloggal - de ez még majd kialakul. 

Ez a sok minden, amit itt elővezettem, sokkal érthetőbbé válik, ha már nemcsak egy-kettő, hanem sokkal több poszt felkerül - igazából akkor fog kirajzolódni az egész blog jellege. Ezért készülődök rá ilyen sokáig, mert mindjárt az elején jó sok írással szeretnék egyszerre jelentkezni és csak utána lelassulni arra a ritmusra, amit majd bírok idővel és energiával. 

Egyik kedvenc helyszínemmel zárom ezt a beharangozót: Liszt Ferenc utolsó pesti lakásában (Budapest, Vörösmarty utca 35., az Andrássy út sarkán) Liszt egyik eredeti zongoráján halljuk Weber muzsikáját: 

6 megjegyzés:

  1. Sok sikert és jó egészséget!

    VálaszTörlés
  2. Kedves "Aptyuka", köszönöm ezt a buzdítást és a múltkori üzenetet is! Csak jelzem, hogy a régi blogomat az említett oldaltól függetlenül is lehet olvasni - erről az oldalról is át lehet oda menni, ott a linkje a jobb oldalon a "Saját bloglista" cím alatt :). Mostanában is írtam sokat benne Kanizsáról.

    VálaszTörlés
  3. Sok sikert kívánok! Szívesen kalandozom itt is, de a facebook-on is a blogodon kedves Kataliszt.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon köszönöm, Mária! Jól esik a buzdítás így mindjárt az elején :) Hamarosan lesznek érdemibb írások is!

    VálaszTörlés
  5. Gratulálok az új blogodhoz!Bizonyára ez is olyan érdekes lesz, mint minden írásod, előadásod!Büszke vagyok rá, hogy veled dolgozhattam és ott lehettem (néma tanúként) a kezdeti lépéseknél.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! Ez a blog igazából akkor lesz érdekes, ha már jó sok minden lesz benne és lehet az úticélok között keresgélni. Szép lassan össze fog állni belőle egy zenei útikönyv. Igyekszem, hogy minél gyorsabban gyarapodjon a tartalma :)

      Törlés